Kui me ühes oma eelmises blogipostituses rääkisime sellest, kuidas SEO abil kodulehe külastatavust mitmekordseks kasvatada, siis täna räägime sellest, mis aitab kodulehe külastatavuse reaalseteks ostudeks või kontaktivõtmisteks pöörata.

Isegi, kui sul on õnnestunud tuua kodulehele – kas orgaanilisest või reklaamiga – oma sihtrühma külastajad, siis on sellest vähe kasu kui nad ostu ei tee või “SAADA” nuppu ei vajuta. 

Mida tuleks teha selleks, et kodulehe külastaja sooritaks kodulehel soovitud tegevuse, mitte ei lahkuks sealt lihtsalt niisama?    

Siin tuleb mängu järjekordne veebimaailma võlusõna – UX disain. 

Oma mõtteid sel teemal jagab 10-aastase staažiga UX disainer Ranel.

Mis on UX disain?

Kas sa oled kunagi mõelnud, miks mõnel veebilehel on liikumine sujuv ja otsitav kergesti leitav, samas kui mõnda teist kodulehte kasutades tuleb ahastus peale?

Kodulehe UX ehk kasutajakogemus hõlmabki seda, millise emotsiooni ja kogemuse sa veebilehte külastades saad.

UX disain arvestab iga detaili, mis aitab kujundada veebilehe külastaja kasutajakogemust ja tema emotsiooni. UX-i peamine eesmärk on muuta kasutaja veebikülastus võimalikult lihtsaks, tõhusaks ja meeldivaks. 

See, mida oleme harjunud disaini all silmas pidama – ehk siis lehe visuaal – on ainult üks osa kogu kodulehe planeerimise ja disainimise protsessist. Visuaal mängib küll väga suurt rolli kasutaja positiivse kogemuse loomisel, kuid pelgalt lehe väljanägemine ei pruugi täita veebilehe eesmärke ega rahuldada kliendi vajadusi. 

Selleks, et saavutada kodulehe eesmärke ja täita kliendi ootusi, on vaja visuaal ehitada läbimõeldud struktuurile. Ainult siis, kui iga ilusa nupu, pildi ja tekstiploki paigutuse taga on ka mõte, suudab koduleht saavutada oma täit potentsiaali.

Lühidalt – UX disaineri ülesanne on ettevõtte eesmärgid ja olemasoleva või potentsiaalse kliendi vajadused kokku viia nii, et mõlemad pooled jääksid võitjaks.

Millest alustan UX disaini?

Selleks, et välja töötada parim lahendus, süüvin põhjalikult sinu ettevõtte visiooni, eesmärki ja ootustesse. Teen endale selgeks sinu ettevõtte müügieesmärgid ja sihtgrupi. Muuhulgas küsin sinu käest:

1. Kes on sinu lehe külastajad ja mis on lehe eesmärk?

2. Mis on kõige kriitilisemad kohad hetkel olevas veebis (kui veeb juba olemas on)?

3. Milline on projekti ideaalne tulemus kirjeldades edu eesmärki.

4. Kas on juba olemas uuritud tulemusi (turundus, kasutajate tagasiside jne)?

Seejärel loon vastavalt sinult saadud informatsioonile ja tüüpilistele UX standarditele prototüübi.

Sellisel kujul prototüüp annab sulle selgema ülevaate loodavast lehest nii, et visuaal ei segaks. Sa saad kogu lehe läbi käia esimesest sammust viimaseni (viimane samm on ostu sooritamine, kontakti võtmine vm.) 

UX disainer uurib põhjalikult sinu ettevõttest leitavat materjali ja läheb sinna väga sisse, samas on ta neutraalne inimene, mistõttu on tal lihtsam näha murekohti ja neid välja tuua.

UXis on väga oluline sinu ja disaineri vaheline koostöö – mõtteid vahetada ja põrgatada erinevaid ideid, anda tagasisidet. Nii sünnivad parimad lahendused.

Mida arvestan kodulehe teekonda luues?

Teekonda luues arvestan kindlasti sellega, et loodav teekond veebis oleks nii sujuv, et tulevased kasutajad jõuaksid takistusteta eesmärgini. Lihtsuses peitub võlu. 

UX disainer teab, kuidas on inimesed tüüpiliselt harjunud asju veebis kasutama või nägema. Oma sihtklienti tunned sina kõige paremini – kui vana ta on, mis soost, millega tegeleb jne – aga UX disainer teab, kuidas on sinu sihtklient harjunud veebis käituma ning oskab vastavalt sellele luua just tema jaoks sobiva teekonna.

Millised on tüüpilised UXi vead? 

Mis juhtub siis, kui luua koduleht nii, et UX-ile tähelepanu ei pööra? Tüüpilisemad UX vead, mis kodulehtedelt silma paistavad: 

  • Madal leitavus ja avastatavus lehe elementidel ning teekondadel
  • Keeruline registreerimise protsess või päringute saatmine
  • Skaleerumise osas pressitakse leht kokku väiksematel seadmetel, kogu fookus kaldub ainult desktopi kogemusele. Siinkohal hea näide, kuidas Youtube on aastate jooksul muutunud.
  • Mobiilimenüü ülekoormus või halb leitavus. Hea näide Facebooki arengust.
  • Call-to-action (CTA) nuppude vale paigutamine, ei arvestata kasutaja liikumist.
Jah, sinu koduleht vajab UX disaini

Sa küsid “Miks”? Sest me ei saa midagi luua ilma arhitektuuri või struktuurita, me ei jõua kuskile eesmärki seadmata. Nii ka kodulehe tegemise puhul. Teekonna läbi mõtlemine ja paika panemine enne visuaalset disaini ja arendamist säästab sulle nii aega kui raha. Kõige ressursikulukam on muudatuste sisseviimine pärast lehe valmimist. Seevastu kõige optimaalsem on detailid kohe läbi mõelda ja paika panna. 

UX disain võib kõlada peenelt ning sulle võib tunduda, et see on ainult hiigelsuurte ja rikaste ettevõtete pärismaa, kuid tegelikult peaks iga uut kodulehe tegemist alustama analüüsist ja UX teekonna välja joonistamisest.

Kui sul tekkis UX disaini kohta küsimusi või otsid partnerit, kes aitaks sind kodulehe teekondade läbimõtlemisel, oleme hea meelega abiks!

    Võta meiega ühendust ja tule tasuta konsultatsioonile!

    Autor:

    Ranel

    UX/UI disainer & front-end arendaja

    Internet Explorer Icon

    NB! Microsoft on loobunud Internet Exploreri arendamisest ning sellele uuenduste tegemisest ja ei soovita antud internetibrauserit turvanõrkuste tõttu kasutada. Internet Explorer ei toeta enam uusi võrgustandardeid ning antud veebilahendus ei tööta siinses brauseris korrektselt.