E-kaubanduse kiire kasv viimastel aastatel on muutnud digikanalite kaudu müügi paljudele ettevõtetele müügistrateegia üheks olulisemaks osaks. E-poe loomine pole enam pelgalt täiendav võimalus, vaid pigem hädavajalik samm, et jõuda enamate klientideni ja saavutada müügieesmärke tõhusamalt. Ent e-poel ja e-poel on siiski vahe ning kvaliteetne ja ostjate ootustele vastav e-pood toob ka rohkem müüke.
E-poe tegemisel tuleb teha mitmeid strateegilisi otsusi enne, kui päriselt selle tegemise juurde asuda. Panime kokku väikese spikri, millele tuleb tähelepanu pöörata, et e-pood täidaks oma eesmärke, oleks ostjatele atraktiivne ning tulevikule mõeldes jätkusuutlik.
Ka eestlased armastavad e-poode aina rohkem
E-poe tegemist ei tule väga isegi põhjendada, numbrid räägivad enda eest. Ligi 77% Eesti elanikkonnast ostlevad veebis – vaid viis aastat tagasi oli see number 10 protsendipunkti võrra väiksem. Igakuiselt kulutatakse veebipoodides juba märgilised 350 miljonit eurot.
E-kaubanduse populaarsust on kasvatanud nii koroonapandeemiast tulenevalt muutunud ostuharjumused, aktiivselt täienev pakiautomaatide võrgustik kui ka võimalus piirideüleselt ostelda, pakkudes laiemat valikut tooteid. Konkurentsis püsimiseks tuleb olla seal, kus on kliendid ja fakt on, et kliendid on kolinud veebi.
E-poe eesmärkide seadmine
Kui sinu ettevõttel veel e-poodi pole, siis tasuks alustada sihtgrupi defineerimisest – kes on sinu toodete ostjad ning kuidas nad sinu e-poes käituda võiksid. Jagatav info ja selle hulk sõltub paljuski toodetest ning kui palju on ostjal vaja enne ostuotsuse tegemist infot koguda. See omakorda mõjutab, milline sinu e-pood peaks olema.
Võib tunduda, et e-poe tegemisel on vaid üks eesmärk – müüa rohkem tooteid. Tegelikult on see aga üks suur eesmärk, milleni võib jõuda erinevaid teid mööda, mille tõttu on oluline läbi mõelda, miks sul e-poodi ikkagi vaja on. E-poe eesmärkide seadmine aitab suunata äritegevust õiges suunas ning tagada edukas müük ja kasv.
Käivet on seejuures võimalik kasvatada mitmel erineval viisil. Mõne puhul võib tunduda, et neid eesmärke tasuks hakata seadma alles siis, kui e-pood on juba valmis, aga tark ettevõtja mõtleb ette.
- Tellimuste arvu suurendamine – kõige ilmsem viis käivet suurendada on seda läbi suurenenud tellimuste arvu. Mida rohkem tellimusi, seda rohkem müüki. Imelihtne ju! Tegelikult on aga iga tellimuse taga konkreetne ostja ja sellest tulenevalt…
- Klientide arvu suurendamine – võib sinu eesmärk olla hoopis klientide arvu suurendamine. Kliendibaasi kasvades on potentsiaalseid ostjaid rohkem.
- Kordusostude ehk püsiklientide arvu suurendamine – tegelikult aga on sinu kõige väärtuslikum klient hoopiski püsiklient, kes tellib regulaarselt sinu e-poest. Sa ei pea kulutama aega ega raha, et neile ennast ja oma tooteid tutvustada. Nad juba teavad, mida tahavad ning ei vaja ostmiseks eriti palju veenmist.
- Konversioonimäära tõstmine – sul on palju potentsiaalseid kliente, aga vähe müüke? Sellisel juhul pead hoopiski keskenduma klientide ostjateks pööramisel. Edukas e-poes ei lähe klient lehelt enne ära, kui toode on soetatud.
- Keskmise ostukorvi väärtuse suurendamine – sul on sadu tooteid, aga iga klient soetab vaid ühe toote? Iga toode on eraldi tehing ja saadetis. Kas poleks mitte kasulikum, kui üks ostja ostaks hoopis 3-4 toodet, mille puhul on administreerimiskulud väiksemad?
Eesmärgistatud tegevus viib parema tulemuseni ning aitab ka kulusid kontrolli all hoida.
Kuidas alustada e-poe tegemist?
Nagu mainitud sai, siis e-poe tegemine algab sihtgrupi määramisest ja eesmärkide seadmisest. Siinkohal lisaksime nimekirja ka konkurentide uuringu. Õpi oma konkurentidelt – võta parimad praktikad üle ja väldi vigu, mis nende lehtedel silma kriibivad.
Mõtle läbi ka tooted, mida veebis plaanid müüa. Veendu, et sul on olemas toodete kohta käiv info, atraktiivsed pildid ja võimalusel testi tootetutvustusi mõne tuttava peal. Äkki on midagi olulist puudu, mille peale sina ei pruugi isegi tulla, sest tegeled enda toodetega igapäevaselt. Mis on sinu jaoks iseenesest mõistetav, ei pruugi olla seda klientide jaoks.
Nüüd võime koos minna konkreetsemaks (ja tehnilisemaks), et e-pood päriselt ilmet hakkaks võtma.
Platvormi valik
Täna ei pea e-poe tegemiseks ette võtma mahukat veebiarendust ja kõike nullist ehitama. E-kaubanduse arenguga on turule jõudnud ka rohkelt teenusepakkujaid, kes on arendanud erineva funktsionaalsuse ja võimalustega e-poe platvorme, mis muudavad e-poe pidamise ettevõtjale lihtsaks.
Platvormile e-poodi luues ei pea muretsema paljude tehniliste aspektide pärast, haldus on käepärane ning lihtsustab tööd. Küll aga tuleb sinul kui e-poe omanikul siiski teha mõningad valikud lähtuvalt sinu äri vajadustest.
Balti riikide kasutatuim e-kaubanduse platvorm on WordPressi poolt arendatud WooCommerce’i liides. Ka globaalselt on WooCommerce’i edu teiste omasuguste platvormide ees mäekõrgune. Tegemist on universaalse ja paljude kohandamisvõimalustega platvormiga, mis sobib mistahes müügimahuga ettevõttele. Kasuta loodud malle või telli lisaks mõni erilahendus – WooCommerce on paindlik.
Enamasti on ettevõtjad kuulnud ka Magentost (uue nimega Adobe Commerce). Kuigi see on kasutatav mistahes müügimahuga e-poodide jaoks, siis enamasti kasutavad seda siiski suurema toodete arvu või müügimahuga e-poed. Magento nimelt võimaldab liidestada erinevaid väliseid süsteeme ning opereerida mitmel turul.
Kodumaise platvormina on võimalik kasutusele võtta Voog. Voog on enamasti soovitatav just alustavale ettevõtjale, sest e-poe tegemisel ei ole vaja lisatuge. Lihtsa e-poe tegemisega Voogi platvormil saab igaüks hakkama. Boonuseks tuleb muidugi eestikeelne kasutajatugi. Teise kodumaise platvormina on e-poe pidajate seas kasutusel ka ShopRoller, mis on lihtsuselt sarnane Voogiga, ent turul veel mitte nii levinud.
Rahvusvaheliselt on rohkelt kasutusel ka Shopify, mis on tavapärasest lihtsam platvorm. Ent teatava suletuse tõttu ei ole see Eestis eriti levinud. WooCommerce’i kõrvale on end positsioneerinud ka OpenCart ja PrestaShop. Kuigi pakutakse sarnast funktsionaalsust, siis valikuvõimalused võrreldes WooCommerce’iga on väiksemad ning nende väiksema populaarsuse tõttu on ka nende arendajaid vähem, kes murede korral aidata saavad.
Kindlasti selle loeteluga ei piirdu platvormide valik ning veebist võib leida lugematul hulgal erinevaid teenusepakkujaid. Meie soovitus on aga valida mõni levinum lahendus, et vajadusel oleks piisav abi ja tugi lihtsasti leitavad. Mõningatel juhtudel võib kaaluda ka hoopis e-kaubanduseks loodud kaubamajadega liitumist nagu Etsy.
Muidugi ei tohi ära unustada ka domeeni ja vajadusel veebimajutust. Kasuks tuleb ka domeeniga sarnanev meiliaadress, mis lisab sinu e-poele usaldusväärsust.
Makselahendused
Ostuni jõuavad kliendid e-poes tõenäolisemalt, kui neile on kättesaadav neile meelepärane makseviis. Eestis on eelistatuim makseviis pangalink, rahvusvaheliselt müües tuleks kaaluda ka krediitkaardiga makse võimalust ja Paypali. Kui ostja peab ostu sooritamiseks minema eraldi netipanka, siis on see tema jaoks ebamugav lisasamm ja mõni võib selle tõttu ostu pooleli jätta.
Kilplase meetodil on võimalik iga pangaga teha eraldi leping ning lisada iga panga link eraldi. Õnneks on ka lihtsamaid lahendusi. Näiteks Maksekeskus pakub maksemoodulit, mis ühildub levinuimate platvormidega ja võimaldab lisada e-poele kõik meelepärased maksemeetodid. Alternatiivina võib kaaluda ka näiteks Montoniot või Luminori e-kaubanduse makselahendust.
Ükski makselahendus ei ole teatava kuluta, ent jätkusuutlikku e-poodi arendades on tegemist tegevuskuluga, mis tagab e-poe edukuse.
Tarneviisid
Kui sa just ei müü digitaalseid faile, siis tuleb läbi mõelda ka tarneviisid. Lisaks sellele, et e-poest tellitud kaup tuleb ostjatele meelepärasel viisil kätte toimetada, peab ka tarneviiside valimine olema lihtne ja selge. Tarne peab olema kiire, sest internetiajastul ei taha keegi enam kaupa nädalate kaupa oodata.
80% e-poe pakkidest tellitakse pakiautomaatidesse. Kuigi nii Omniva, Smartposti kui ka DPD automaate kohtab linnapildis palju ja tundub, et ühest logistikaettevõttest piisab, siis e-poes peaks olema võimalik tellida kaup kõigi suuremate pakkujate automaatidesse.
Kaalu ka kulleri tarnevõimalust, kui sul on suuremad kaubad või soovid tagada, et ostja igast Eestimaa nurgast saaks kauba endale koju tellida. Kui sinu pakutavale kaubale on võimalik ka järele tulla, lisa seegi võimalus oma e-poele
Tehniliselt sõltub tarneviiside lisamine konkreetsest platvormist. Enamasti on see tehtud lihtsaks ja pakutakse isegi automaatset andmevahetust kullerfirmadega. Küll aga tuleb logistikafirmadega teha lepingud, mis enamasti tagavad ka paremad hinnad.
Pea meeles
E-poe pidamine võib tunduda lihtne äri, mis püsti panna ja kiiresti kasvatada. Siiski on tegemist äriga, millele kehtivad reeglid, mida tuleb arvesse võtta ka e-poe tegemisel.
- E-poe pidajaks peab olema juriidiline isik. Seejuures peavad e-poes olema lihtsasti leitavad ettevõtja kontaktid, et ostjatel oleks soovi korral võimalik sinuga ühendust võtta.
- Eestis kehtib e-poe kaupadele 14-päevane tagastamisõigus. Seda võimalust pead pakkuma ka sina.
- E-poes peavad ostjale lihtsasti kättesaadavad olema müügi- ja ostutingimused.
- Ära unusta ka GDPRi, mis on Euroopa Liidu poolt kehtestatud andmekaitsetingimused. Ka see teave peab olema e-poes kättesaadav ja klient peab ostu sooritamisel nende tingimustega nõustuma.
- Ostja peab saama koheselt tellimuse kinnituse. Platvormid on selle automatiseerinud ning nii ei pea sina igakord käsitsi vastavat infot välja saatma. Korrigeeri seadistusi ja vajalik info liigub ostjale automaatselt.
- Kui sinu ettevõte on registreeritud Eestis, siis peab ka sinu e-poes olema kogu vajalik tooteinfo eesti keeles.
Kuidas edasi?
Nüüd ongi aeg e-pood päriselt valmis teha. Lähtuvalt tehtud valikutest on sul võimalus luua sobiv kujundus, panna paika toodete kategooriad ja e-poe struktuur ning hakata tooteid lisama. Selle kõige aluseks võta juba eelnevalt tehtud sihtgrupi analüüs – kust ja millist infot nad leida eeldavad, millised küsimused neil tekkida võivad, kuidas sa nendega suhelda soovid jne.
Veendu, et sinu e-pood vastaks kõigile nõuetele ning olemas oleks kogu teave, mille juba varasemalt välja tõime. See tõstab sinu e-poe ja äri usaldusväärsust ostja silmis.
Mõtle ka sellele, kas peaksid lisama e-poele:
- Uudiskirjaga liitumise võimaluse
- Live chat-i
- Blogi või uudiste sektsiooni
- Sotsiaalmeedianupud
- Kommentaaride/arvustuste võimaluse
- Püsiklientide keskkonna
E-poe puhul ära unusta ka SEO-le tähelepanu pööramast. Nii aitad potentsiaalsetel klientidel lihtsamini ennast üles leida. Loe meie blogist lähemalt, kuidas SEO-d tulemuslikult teha.
Samuti tuleks tagada, et e-pood on lihtsasti kasutatav ka mobiilis. Erinevad uuringud toovad välja, et 90% esmastest tooteotsingutest ning 60% e-ostudest tehakse läbi mobiiltelefoni. Veendu, et sinu e-pood on erinevates seadmetes kasutatav ja skaleerub vastavalt ekraani suurusele.
E-poe tulemuslikkuse mõõtmine
Nagu iga äri puhul, nii tuleb ka e-poes äri edukust ja tulemuslikkust mõõta. E-poes on tulemuslikkuse mõõtmine tegelikult oluliselt lihtsam kui füüsilises poes. Tänu erinevatele analüütikatööriistadele nagu Google Analytics on e-poes ostjate käitumise jälgimine igal sammul võimalik.
Saad täpselt vaadata, kuidas sinu kliendid e-poes käituvad, kust infot otsivad ning mis põhjusel võib ost pooleli jääda. Selle info rakendamine e-poe parendamisel võib aidata konversioonimäära tõsta. Lisaks saad analüüsida, kui hästi sinu turundustegevused toimivad ning kas erinevad pakkumised on klientidele atraktiivsed.
Lähtuvalt seatud eesmärkidest saadki jälgida nii tellimuste kui ostjate arvu, kordusostude kogust, ostukorvi väärtust ning ostetud toodete kogust ühes tellimuses. Kindlasti tasub võrrelda ka e-poe ja tavapoe müügiedukust, et veenduda, kus sinu kliendid siis ikkagi on.
Kas nüüd on e-pood valmis?
Teoreetiliselt – JAH! Praktiliselt – töö ei saa kunagi otsa. Nii nagu iga koduleht on ka e-pood elav organism, mis vajab regulaarselt tähelepanu.
Tee kindlasti nii platvormile kui plugina‘tele vajalikud uuendused, et vältida lehe nö katki minemist. Uuenda toodete infot ja hoia laoseis ajakohane. Testi aeg-ajalt enda lehte, et kõik toimiks ootuspäraselt. Küsi ostjatelt tagasisidet ja tee selle põhjal parendusi. Ära unusta SEO kallal töötamist.
Näpunäiteid hea e-poe tegemiseks
- Veendu, et ostuprotsess on lihtne ja loogiline, info lihtsasti leitav ning ostjale arusaadav. Anna ostjale võimalus tooteid otsida, filtreerida ja järjestada. Tarbetud vahelehed ja ebamõistlikult pikad registreerimisvormid ei julgusta ostjat tehingut lõpuni viima.
- Too välja e-poe eelised – näiteks tasuta tarne, pikem tagastusperiood või muud hüved, mida iga e-pood ei paku.
- Taga ostjatele võimalikult kiire tarne. Tänapäeval ei viitsi keegi enam nädalate kaupa tooteid oodata.
- Muuda tagastused ostjale lihtsaks ja mugavaks.
- Kuva allahindlused ja sooduspakkumised selgelt. Ostjatele mõjub see julgustavalt. Ka tasuta kingituste või näidiste pakkumine võib kliendi ostjaks aidata muuta.
- Kallimate toodetele puhul kaalu järelmaksu võimaluse lisamist.
- Veendu, et sinu e-pood näeb välja usaldusväärne ja tänapäevane.
- Lisaidee: saada kliendile meeldetuletuskiri, kui ostuga lõpuni ei jõutud. Seda on võimalik lausa automatiseerida.
Loodame, et see ülevaade e-poe tegemiseks on julgustuseks neile, kes alles plaanivad e-poe avada ning suunaseadjaks neile, kellel e-äri juba käib. Kui tunned, et vajaksid siiski professionaalset nõu või tuge, siis meie spetsialistid tulevad meeleldi appi.