Kodulehe disainimine on kompromisside kunst

Palun saage tuttavaks – see on Web Systemsi disainer Sven 🙂 Sven on Web Systemsis töötanud juba mitu head aastat ning selle aja jooksul disaininud kümneid ja kümneid kodulehti, logosid ja bännereid. Allolevas postituses avab ta natuke oma töö telgitaguseid ja tutvustab meile oma loomingulisi hobisid. Mõnusat lugemist!


Kodulehe disain on loominguline töö. Samas on sellel kreatiivsusel ka üsna kindlad piirid.

Võib öelda, et kodulehe disainimine on nagu kompromisside kunst, kus disainer mängib justkui diplomaadi rolli, püüdes kokku sobitada kliendi soove, kasutajamugavust, esteetilisust ja arendajate eelistusi nii, et kõik osapooled rahule jääksid.

Uue kodulehe tegemisel on alati eesmärk, olgu selleks müügi või kasutajamugavuse parendamine, kodulehe kaasajastamine, brändi tutvustamine või midagi muud. Seega algab kodulehe disain vestlusest, kus tuleb välja selgitada kliendi soovid, nõudmised, vajadused. Sellest koorub välja kaardistusdokument, mis on ka minu töö nurgakiviks.

Kodulehe disain algab vestlusest.

Kõige tähtsam on minu jaoks aga teada seda, mis on kliendi jaoks kõige tähtsam. Sellest ma avalehe disainimisel alustangi. Kuid enne veel, kui ma kujundusprogrammis valge lehe lahti klõpsan, on mul vaja ideid koguda. Eks igal disaineril on selleks oma meetodid, üks läheb metsa ojavulinat kuulama, teine jõusaali kangi tõstma, aga on üks ühine ideede ammutamise allikas, mis meid kõiki ühendab, ja selleks on netisurf 🙂 Vahel turgatab mõni idee ka koju jalutades, siis on hea see kohe kusagile kirja panna.

Kodulehe disainimisele kuluv aeg oleneb kodulehe keerukusest, projekti suurusest ja sellest, kas CVI (corporate visual identity ehk eesti keeles stiiliraamat) on olemas või tuleb esmalt see luua. Kui saan keskenduda ainult ühele projektile, läheb esmaste vaadete disainimisele keskmiselt paar nädalat. Aga tavaliselt tulevad jooksvalt töösse ka väiksemad muudatused teistes projektides, logo või reklaambänneri disainimised, või muud tööd, kus disaineri kätt tarvis on.

Kui esmased vaated on valmis, tutvustame neid kliendile. Kliendilt saadud tagasiside põhjal teen muudatused. Tavaliselt on tegemist väikeste muudatustega, kas mõni plokk ette- või tahapoole tõsta või näiteks logo suurust muuta. Kusjuures tihtipeale palub klient logo suuremaks teha. Siis tuleb talle selgeks teha, et logo ei pea olema ilmatuma suur, see peab olema proportsioonis ülejäänud lehega. Selgitustööd, miks üht või teist asja niimoodi, mitte teistmoodi teha, tuleb ikka ette.

Logo suurus olgu ülejäänud lehega proportsioonis.

Pärast seda, kui muudatused on sisse viidud, kõik vaated disainitud ja klient kogu paketiga rahule jäänud, saab arendusmeeskond teatepulga enda kätte ning algab disaini koodimine. Võiks arvata, et siin minu kui disaineri töö antud projekti osas lõppebki, aga see pole kaugeltki nii. Disainer toetab arendusmeeskonda projekti lõpuni, sest arendajad ikka küsivad disaini osas täpsustusi või tuleb hoopis kliendilt lisasoove. Ja isegi pärast projekti üleandmist kliendile on disainer alati valmis paati tagasi hüppama…. juhul kui ta on jõudnud sealt juba välja astuda 🙂

Tegelikult on üsna tavaline, et klient soovib parandusi nii arendustöö käigus kui ka pärast seda, kui leht on üles saadud. Kasutamise käigus selgub, et kuskil oleks vaja asju juurde teha või kuidagi paremaks muuta. Seega tuleb olla valmis uut veebilehte täiendama. Lisaks hoian enda mitu aastat tagasi disainitud kodulehtedel silma peal ja vajadusel teen ettepanekuid lehe täiendamiseks ja parendamiseks.

Disaineri töö on vaheldusrikas, sest projektid võivad väga erinevad olla. Tähtis on aru saada, mida klient tegelikult vajab – see ei pruugi esimese korraga 100% välja tulla, aga kaardistuse ja kliendikohtumiste abil saavad lõpuks kõik soovid disainis viisakalt ära vormistatud.

Kodulehe disainimine on loominguline töö. Ja hea, kui selle töö kõrval on veel mõni loominguline hobi, millega töömõtteid hajutada 🙂 Olen aastaid tegelenud fotograafiaga. Kõigepealt street photographyga, kus käisin tänaval ja püüdsin rahvasumma sees mingit ägedat emotsiooni või situatsiooni tabada. Nüüd keskendun inimeste pildistamisele. Tegelikult on sellest hobist nüüdseks töö välja kasvanud. Mõnikord on vaja kliendile lisaks kodulehe disainimisele ka ameti- või tootepilte teha.

Loomingulised hobid loomingulise töö kõrvale.

Kui üks hobi hakkab vaikselt tööks muutuma, tuleb uus võtta 🙂 Harjutan tatoveerimist. Kuna mul juba mõned tattood on ja tahaks juurde, siis avastasin, et mõttekam on endale tehnika osta ja lihtsalt harjutada natukene. Pealegi ei soovi ma midagi keerulist. Niisiis kombineerisin ma loomingulise eneseväljendussoovi praktilise vajadusega ning olen juba mitu minitaiest nii silikoonlehtedele kui oma nahale loonud 🙂

Paar klõpsu sellest ajast, kui ma street photographyga tegelesin https://www.instagram.com/svenkiloman/

Ametipiltide ja tootepiltide tegemine käib tööga kaasas.

Üks logo peab ütlema rohkem kui tuhat sõna.