Kuidas käis Eesti parima meediakanali sky.ee kodulehe tegemine?

Kas sina oled kunagi kuulanud Eesti positiivseimat raadiot Sky Plus või lugenud värskeimat kraami Eesti suurimast muusikaportaalist sky.ee? Ilmselt küll 🙂

Igaüks, kes on sky.ee lehte külastanud, teab, et sinna võib artikleid lugema, videoid vaatama ja muusikat kuulama jäädagi! Haarav sisu ja kasutajamugav leht rõõmustavad igapäevaselt kümneid tuhandeid eestimaalasi. Seega ei tohiks tulla üllatusena, et sky.ee on kaks aastat järjest ära märgitud ka Eesti Muusikaettevõtluse Auhindadel – 2019. ja 2020. aastal anti Aasta meediakanali tiitel just sky.ee portaalile.

Aga kuidas käis Eesti parima meediakanali kodulehe tegemine?

Web Systemsi tiimil on olnud tõeliselt hea meel olla koostööpartneriks niivõrd positiivses ja mastaapses ettevõtmises. Sellise portaali arendamine, mis hõlmab nii muusika- ja meelelahutusuudiseid kui ka mitmeid raadiojaamu ja podcaste, on olnud meie meeskonnale põnevaks teekonnaks, kus on ette tulnud rohkelt kordaminekuid, kuid rinda pistetud ka mõne katsumusega. 

Koostöö algus

Algas kõik sellest, et Sky Media otsustas oma populaarsele venekeelsele raadiojaamale Russkoje Radio teha kodulehe. Raadiohiid otsis sobivat koostööpartnerit ning valik osutus Web Systemsile. Russkoeradio.fm projekt õnnestus, koostöö laabus igati.

Järgmine Sky Media idee oli palju suurem — meelelahutusportaal, mis koondaks enda alla kõik nende raadiojaamad. Niisiis koputaski meie selleks ajaks juba vana klient Sky Media 2017. aasta kevadel taas uksele ideega arendada leht, kus saaks lugeda meelelahutusuudiseid ja samas raadiot kuulata nii, et lehel surfates raadio ei katkeks. 

Web Systems ja Sky Media panid pead kokku, kliendi soovid said kirja ja sealt edasi tegi disainer juba vastavalt kokkulepitud punktidele kodulehe disaini

Reeglina ei lähe kodulehe tegemisel esimene disain kunagi kohe töösse. Nii tuli siingi pärast kliendi tagasisidet nipet-näpet muuta. 

Vaata, milline oli esialgu töösse läinud disain ja milline on leht nüüd:

Pilt annab tunnistust sellest, et lehe väljanägemises on nii mõndagi aja jooksul muutunud.

Kui kasutajakogemuse kallal regulaarselt tööd teha, on muutused paratamatud ja üks veebileht ei saagi kunagi lõplikult “valmis”. 

Koduleht peakski olema justkui elav organism, mis pidevalt areneb ja muutub. Seda nii lehe sisu kui funktsionaalsuse poolelt.

Disaini ja front-end arenduse põnevaim ülesanne

Mis on esimene asi, mida märkad, kui oled URL reale sky.ee sisse trükkinud ja ENTER vajutanud? Jah, tõenäoliselt on see reklaam. Sky.ee lehel ei pääse reklaambänneritest üle ega ümber, aga kuna nad on osavalt lehe sisu vahele põimitud, siis silma nad suurt ei häiri.

Nii lehe disainimisel kui front-end arendusel nõudsidki reklaambännerid suure osa ajast. Kuidas reklaambännerid sisuga kokku viia? Kuidas need sisu vahele sobima panna? Silmas tuli pidada ka bännerite etteantud mõõte.

Arendaja pidi omakorda jälgima, et eri suurustes bännerid ka igas seadmes korralikult töötaks. Eraldi võib välja tuua reklaambännerite au ja uhkuse – sitehati, mida ilmselt ühelgi lehe külastajal ignoreerida ei õnnestu 🙂

Back-end arenduse ülesandeks oli tööle panna pleier

Pleieri tegemise puhul tuli läbi mõelda ja ette mõelda mitu käiku. Oluline oli see, et lehel ringi surfates ja uudiseid vahetades raadio edasi mängiks. Tuli arendada pleieri süsteem, mis saaks aru, millist faili käima panna, kui lehe külastaja vajutab play. Aga nii nagu lehe disain, on ka pleieri võimalused aja jooksul muutunud. Näiteks sai vahepeal tehtud funktsioon, mis näitas eetris oleva laulu sõnu.

Täiesti uueks mugavusfunktsiooniks sai skippimise võimalus, st kuulaja sai kuulata käimasoleva loo asemel mõnda teist lugu sama raadiojaama formaadis.

Mõned punktid, mida back-end arendaja on pleieri tegemisel nuputanud:

“Kaks aastat tagasi tehtud asi ei kõlba kuhugi, võrreldes sellega, mida nüüd teha saab” Martin, back-end arendaja

Veeb muutub ja areneb tohutult kiiresti. Üks hea näide sellest, miks tasub veebis süsteeme uuendada, on sky.ee näitel varnast võtta. 

Lehelt leitavad podcastid ehk eetris olnud saated sünkroonitakse regulaarselt. Nii saab külastaja meelepärased programmid ja palad endale sobival ajal järgi kuulata. Selle sünkroonimise süsteemi kirjutasimegi ümber kiiremaks ja lollikindlamaks. Kui esialgu süngiti 75 podcasti faili korraga, mis tähendas seda, et niikaua pidi refreshima kuni süsteem käis kõik 2000 faili 75 kaupa läbi, siis pärast süsteemi uuendamist süngitakse ära 1600 faili korraga. 

Lõppkokkuvõttes tähendab see seda, et nüüd jõuavad podcastid lehele palju kiiremini kui enne.   

Uusaastahommikul valves ja edaspidi ka 🙂

Sky.ee nägi ilmavalgust 1. jaanuaril 2018. Olime uusaastahommikul valves, et lehe ülespanekul kõik sujuks ja saaksime ootamatuste korral kiirelt appi tõtata. Pärast seda on töö lehega jätkunud. Nüüdseks oleme juba üle kahe aasta pea iganädalaselt tegelenud sky.ee veebi arendamise ja parendamisega. 

Kiidame ka oma head klienti Sky´d, kellega on väga hea suhelda, kes süveneb probleemidesse, kogu info kokku kogub ja siis tööd meile delegeerib. Sellise kliendiga on lust koostööd teha!